Marx, sermaye ve iktisadi aklın cinneti

“`html

Marx’ın Meta Teorisi ve Günümüzdeki Geçerliliği

Marx, kapitalist ekonomik sistemin işleyişini detaylı bir şekilde incelerken, metaların ikili yapısına dikkat çeker. Onun fikirlerine göre, metalar hem kullanım değeri hem de mübadele değerine sahiptir. Bu noktada, Marx metaları iki ayrı kategoriye ayırmadan, ikili doğasını ele alır. Kullanım değeri, bir meta ile ilgili yararlılık özelliğini yansıtırken, mübadele değeri ise pazardaki değerini ifade eder. Bu iki değer bir yandan birbirine bağlıdır, diğer yandan da zıt ilişkiler içerisindedir. Kullanım değeri, yiyecekten giyeceğe, hatta kültürel ürünlere kadar birçok şeyde kendini gösterebilir. Önemli olan, kullanım değerinin, bireylerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde üretilmesi ve onlarda bir isteğin oluşmasını sağlamasıdır. Diğer yandan mübadele değeri, ekonomik sistemin sadece kapitalist toplumda geçerli olan bir yönüdür.

Marx, Sermaye ve İktisadi Aklın Cinneti
David Harvey, “Marx, Sermaye ve İktisadi Aklın Cinneti”, Çeviren: Esin Soğancılar, 239 sayfa, Sel Yayıncılık, 2021

David Harvey, “Marx, Sermaye ve İktisadi Aklın Cinneti” adlı eserinde bu sorulara ışık tutarak, “Bugün bazı açılardan eski moda görünse de, Marx’ın analizleri eski zamandan çok daha geçerli.” diyerek bu fikirleri vurgular. Marx’ın dönemi, dünya genelinde etkileri hissedilen karmaşık bir ekonomik sistemin ortaya çıkmasına zemin sağlamıştır.

Harvey, Marx’ın “sermaye, hareket halinde bir değerdir” ifadesi üzerinden yola çıkarak, sermayenin döngüsünü doğadaki hidrolik denge ile kıyaslar. Ancak, bu iki yaklaşım arasında belirgin bir farklılık olduğunu da aktarır; hidrolojik döngü sabit ve değişmezdir, oysa sermaye döngüsü sürekli bir büyüme sarmalı içinde hareket eder. Harvey, sermayenin değeri hareket ettiğinde değer kaybının olduğu konusunda uyarıda bulunur.

Marx, değeri “toplumsal olarak gerekli emek zamanı” olarak tanımlarken, Harvey bu değer kavramının maddi sonuçlar doğuran ama gayri maddi ilişkilerle bağlantılı olduğunu ifade eder. Marx’ın para kavramı, yabancılaşmış emek değerlerini temsil ederken, Harvey’e göre “toplumsal olarak gerekli olan”, hem işverenlerin hem de işçilerin tabi olduğu bir “görünmez el” yaratmaktadır. Marx’a göre, mübadele değerinin tamamen ortadan kaldırılmasını sağlamak, toplumsal olarak gerekli emek zamanının da sona erdirilmesi anlamına gelir.

Harvey, “hareket halindeki değer” kavramı üzerinden, sermayenin yeniden üretiminde ortaya çıkan tehlikeleri ve sermayenin farklı kesimleri arasındaki uzlaşmaz çelişkileri gözler önüne serer. Sermaye durakladığı veya yavaşladığı her anında değer kaybı meydana gelecektir. Sermaye, mamul ürün şeklinde pasif kaldığında, aktif olarak çalışamaz, bu da ekonomik bir krizi tetikler. Ayrıca, paranın atıl kalması sorunundan ziyade, burada stok maliyetlerinin daha önemli olduğunu vurgular. Üretim sürecindeki rutin masrafların karşılanması için, finansman ihtiyacı doğar ve bu çoğu zaman kredi mekanizmalarıyla halledilmeye çalışılır.

Harvey’nin borç ekonomisi üzerine yaptığı analiz, üretim zamanıyla dolaşım zamanının çelişkisi üzerinden ilerler. Bu çelişki, kredinin dünyaya girişini sağlar. Marx, fakat paranın bir meta olarak dönüşümünün karmaşık olduğunu keşfeder, bu yüzden yeni yatırım ve yenileme için kredi kullanılabilmektedir.

Marx’a göre, borç verilen para, yani faiz getiren sermaye, karşı değer formu olarak değerlendirilmektedir. Bu, sermaye devrini hızlandırmanın bir yoludur. Borç, gelecekteki üretim değerlerine ilişkin bir hak talebidir; bu değer üretimi yeterli değilse, kriz kaçınılmazdır. Dolayısıyla, üretken olmayan emek borç kapsamına girer. Örneğin, pazarlama gibi dolaşımda çalışan emekçiler artı değer yaratabilir ama gerçek anlamda bir değer üretmezler. Hem ev içi emek hem de alternatif yaşam biçimlerinin geliştirilmesi gibi unsurlar da “karşı değer” politikası kapsamına girmektedir.

Harvey, “sermayenin hareket yasalarının” günümüzde geldiği noktanın ciddiyetine dikkat çekerken, Marx’ın perspektifini kuramsal olarak güncel meselelerle birleştirir. Tüm emekçilerin yaşamlarını sürdürmek için verdikleri mücadelelerin sebeplerini çözmek ve anlamak için sermaye kavramının evrimi gereklidir. Çağımızın gerçekliğini kavrayabilmek için, sermayenin işleyiş biçimlerinin derinlemesine analiz edilmesi elzemdir.

“`

Related Posts

DGS geç başvuru tarihleri 2025 || DGS geç başvuruları ne zaman bitiyor, geç başvuru ücreti ne kadar?

Önlisans eğitimini lisans programlarıyla taçlandırmak isteyen adaylar için 2025 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) geç başvuru tarihleri ve ücret bilgileri açıklandı. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen takvime göre, normal başvuru sürecini kaçıranlar için geç başvuru dönemi haziran ayında sona erecek. Peki, DGS geç başvuruları ne zaman bitiyor, başvuru ücreti ne kadar? İşte DGS sınav ve geç başvuru tarihleri!

İSTANBUL VE ANKARA MANGAL YERLERİ 2025: Ormanda mangal yapmak yasak mı? İstanbul’da ve Ankara’da mangal yapılacak yerler nereler?

Ankara’da ve İstanbul’da mangal yapılacak yerler, 2025 Kurban Bayramı dolayısıyla ateş yakarak mangal yapmak isteyen pek çok vatandaşın araştırdığı konu olmaya başladı. İstanbul’da ve Ankara’da mangal yakmanın yasak olmadığı yerleri araştırarak bu bölgelerde toplanmak isteyen aileler, güncel bilgiler çerçevesinde araştırmalarını gerçekleştiriyor. Peki, İstanbul’da ve Ankara’da mangal yapılacak yerler nereler? İşte, ormanda mangal yakma yasağı dolayısıyla pek çok vatandaşın araştırdığı o liste

Ani’deki kazılarda bulunan yaklaşık 1000 yıllık güneş saati görücüye çıktı

Ani’deki kazılarda bulunan yaklaşık 1000 yıllık güneş saati görücüye çıktı

ISPARTA BAYRAM NAMAZI SAATİ 2025 || Isparta Kurban Bayramı namazı saat kaçta, ne zaman? Diyanet yayınladı: 2025 Isparta bayram namazı vakti!

Isparta Kurban Bayramı namazı saati ve vakti açıklandı. Isparta bayram namazı saati, 2025 Kurban Bayramı sabahı il genelindeki cami ve mescitlerde eda edilecek. Diyanet İşleri Başkanlığı da il il bütün Kurban Bayramı namazı vakitlerini yayınladı. Bayramın ilk günü bu sene 6 Haziran 2025 Cuma gününe denk geliyor. Bayram hazırlıklarını sürdüren vatandaşlar da camilere giderek saf tutacaklar. Diğer illerde olduğu gibi Isparta’da da bayram namazı saatleri birkaç dakika farklılık gösterecek. Peki Isparta Kurban Bayramı namazı saat kaçta, ne zaman kılınacak? İşte, Diyanet Isparta Kurban Bayramı namazı saati…

SİİRT BAYRAM NAMAZI SAATİ 2025 || Siirt’te Kurban Bayramı namazı saat kaçta kılınacak? İşte Diyanet Bayram Namazı saatleri: Siirt

Siirt bayram namazı saati 2025 Kurban Bayramı sabahı Siirt il genelindeki cami ve mescitlerde bayram namazlarını eda etmek isteyen inanalar tarafından merak edilip araştırılıyor. Bilindiği üzere bayram namazı, güneş doğum saatinden yaklaşık 40 – 50 dakika sonra kılınır. Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından tüm iller için olduğu gibi Siirt için de bayram namazı saati hesaplaması yapılıp kamuoyuyla paylaşıldı. Peki, 2025 Kurban Bayramı Siirt bayram namazı saat kaçta? Diyanet İşleri Başkanlığı verileri doğrultusunda hazırlanan Hürriyet 2025 Kurban Bayram Namazı saatleri sayfası üzerinden merak ettiğiniz tüm illerin bayram namazı vaktini sorgulayabilirsiniz. İşte Siirt bayram namazı saati…

Herkesin gözü İstanbul’da ama asıl alarmı Ankara veriyor! Ankara’nın kaç günlük suyu kaldı? 3 Haziran Ankara baraj doluluk oranları

Baraj doluluk oranları Ankara’da yakın takibe alındı. Bir süre önce İstanbul’daki yağışların azlığı dolayısıyla endişeler artmış, son dönemdeki yağışların fazlalığı, bir nebze de olsa derin bir nefes aldırmıştı. Benzer bir durum Ankara’daki baraj doluluk oranları için yaşandı. Yaklaşık 6 milyon insanın yaşamını sürdürdüğü Ankara’da aktif kullanılabilir baraj doluluk oranı, yüzde 17 seviyesine geriledi. Peki, Ankara’nın ne kadar suyu kaldı? İşte, 3 Haziran baraj doluluk oranları ve istatistik verileri