Kasko ve trafik sigortasında sistem sil baştan: Yeni kurallar kapıda!

Trafik Kazalarında Araç Hasarlarını Güvence Altına Alacak Yeni Düzenleme

Trafik kazaları her zaman risk içerir. Zorunlu trafik sigortası ve kasko, araç sahiplerinin araçlarını ve diğer kişilere verebilecekleri zararları güvence altına alır.

Araçlardaki ağır hasar uygulamasında yeni bir dönem başlıyor. 1 Temmuz 2025’te yürürlüğe girecek olan düzenleme ile, aracın piyasa değerinin %60’ının altında kalan hasarlarda araç onarılacak ve perte çıkarılmayacak. Bu oranı aşan durumlarda ise aracın durumu eksperler tarafından değerlendirilecek.

Yeni Düzenlemede Tam Hasar ve Ağır Hasar Arasındaki Ayrım

Yeni uygulamada, tam hasar ve ağır hasar kavramları net olarak ayrılıyor. Eğer aracın onarım maliyeti, KDV dahil piyasa değerini aşarsa araç tam hasarlı olarak kabul edilecek. Bu durumda hurda tescili tamamlandıktan sonra sigorta şirketi araç sahibine tazminat ödeyecek.

Hasar miktarı piyasa değerinin %60’ından fazla olduğunda araç ağır hasarlı olarak kabul edilecek. Ancak bu oranı aşmadığı sürece araç onarılacak ve tekrar trafiğe çıkabilecek.

Bazı Parçalardaki Hasarlar Pert Nedeni Sayılacak

Yeni düzenlemeye göre, bazı önemli parçalardaki hasarlar özel olarak değerlendirilecek. Hasar oranı %60’ın altında olsa bile aşağıdaki parçalarda hasar varsa araç pert olarak kabul edilecek ve ağır hasar kaydı oluşturulacak:

  • Taban sacı
  • Sağ-sol marşpiyel
  • Ön ve arka şasi kolları
  • Tavan sacı ve ön-arka travers
  • Ön göğüs sacı
  • Sağ-sol orta direk
  • Elektrikli araç bataryası ve ana enerji hattı
  • Ana elektrik tesisatı ve elektronik sistemler
  • Kamyon ve çekicilerin sürücü kabinleri

Tazminat Almak İçin Çekme Belgesi Gereklidir

Ağır hasarlı araçlar için tazminat süreci başlamadan önce noterden çekme belgesi alınması gerekecek. Bu belge, sigorta şirketine sunulduğunda ödeme yapılabilecek.

Tüm Kararları Eksperler Verecek

Yeni dönemde araçların hasar durumu tamamen eksper raporuna göre belirlenecek. Araç sahipleri veya sigorta şirketleri hasarın kapsamını belirleyemeyecek. Eksperler, değerlendirmelerini 5 iş günü içinde Sigorta Bilgi Merkezi’ne iletecekler.

Sigorta şirketleri, tam ve ağır hasar dışında kalan araçları bundan sonra hurda ihale platformlarında satışa çıkaramayacaklar.

Hasarlı Araçların Değeri Düşüyor

Piyasa değerinin %60’ından az hasar alan fakat kritik parçaları zarar görmeyen araçların ikinci el değerleri önemli ölçüde düşmektedir. Örneğin, piyasa değeri 1 milyon TL olan bir araç, 550 bin TL’lik hasar kaydı ile satışa çıkarıldığında, fiyatının %50’ye varan oranda düşmesi beklenmektedir.

Hasarlı Araçlar Satın Alınır mı?

Kazalı araçların şasi yapıları bozulmadıysa ve yalnızca dış kaporta aksamı zarar gördüyse, tamirlerden sonra bu araçlar güvenle trafiğe çıkabilir. Genellikle kapı, kaput, tavan gibi parçalar 0.7 mm kalınlığındaki sac malzemeler kullanılarak üretilir ve küçük çarpmalara bile dayanamayabilirler.

Değişen Parça Takıntısı Galericilikle Yaygınlaşıyor

1990’lara kadar ülkemizde boyanmış veya değiştirilmiş araç parçaları sorun oluşturmamaktaydı. Ancak galericilik yaygınlaştıkça, bu parçalardan kaynaklı fiyat indirimleri ön plana çıkmıştır. Avrupa’da ise boya veya parça değişimi sorunu olmayan araçlar kolaylıkla tamir edilir ve kullanılmaya devam edilir.

Merdiven Altı Onarımlardan Kaçının

Araç tamirlerinde kurumsal ve deneyimli servisleri seçmek önemlidir. Beceriksiz kaportacılar, parçaları doldurarak, vida ve yapıştırıcı kullanarak yüzeyde tamirler yapabilir. Bu da araç güvenliğini ve uzun vadeli kullanım kalitesini olumsuz etkileyebilir.

Related Posts

Yüksek emekli maaşı almak isteyenler dikkat: SGK’nın bu kuralı parayı katlıyor

Emeklilikte bu kurallar maaşların daha yüksek yatmasına neden oluyor. SGK’nın bu kurallarına uyanlar daha yüksek maaş alıyor.

Ticaret Bakanlığı açıkladı: İkinci el taşıt satışında ‘6 ay-6 bin km’ kısıtlaması uzatıldı

İkinci el taşıt satışında 6 ay-6 bin kilometre kısıtlamaları 1 Ocak 2026’ya kadar uzatıldı.

Konut satışında tarihi zirve! Konut alma zamanı geldi mi? Uzman isim açıkladı

Ahmet Büyükduman, konut fiyatlarının reel olarak artışa geçtiğini ve Merkez Bankası verilerine göre aylık %3.4’lük bir fiyat artışı yaşandığını vurguladı. Konutun bu süreçte enflasyona yenilmeyeceğini belirten Büyükduman, “konut alma zamanı geldi …

Ateşkes haberleri petrolün ateşini düşürdü

Orta Doğu’daki jeopolitik risklerin artmasıyla birlikte yükselene petrol ‘ateşkes’ haberlerinin ardından düşüşe geçti. Brent petrolün varili, uluslararası piyasalarda 67,23 dolardan işlem görüyor.

Para yatırıma değil işletme sermayesine gidiyor: 26 yıldır böyle daralma görmedik

Yüksek üretim maliyetleri ve daralan ihracat pazarları sanayiciyi zorluyor. Gürok Grup Başkan Vekili Esin Güral Argat, Avrupa’daki durgunluk ve kur baskısıyla yatırım yerine işletme sermayesine yöneldiğini söyledi. Türkiye’nin ilk kadın TSO başkanı olan Argat, Kütahya’nın kalkınma planını hazırladıklarını da duyurdu.

Tıp ve zırh seramiğiyle Kütahya’ya tersine göç

Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası (KUTSO), kentin uzun vadeli sürdürülebilir ekonomik geleceğine yönelik stratejik politikalar ve proje önerilerini içeren Kütahya Kalkınma Planı’nı kamuoyuyla paylaştı.